جواب خود آزمایی های نقد ادبی ادبیات چهارم انسانی ویرایش 95

ساخت وبلاگ

     جواب خود آزمایی های نقد ادبی ادبیات چهارم انسانی                                                                                                                                                               خود آزمايي درس 25ص 177                                                                                                                                                                            1- بررسی همه جانبه ی یک اثر ادبی و تشخیص محاسن و معایب و نشان دادن بد و خوب اثرادبی .                                                                                                                                                                                                                                  2- بله ، نقد و نقادی هنر متعالی را رواج می دهد وبه قول شمیسا : «نقد ادبی در گسترش ادبیات و متعلقات آن اهمیت زیادی دارد زیرا با نقد ادبی اوّلاً: ادبیات و علوم ادبی متحول وزنده می ماند. ثانیا با بررسی آثار والا، معیارهاوابزارهای جدیدی را کسف می کند و به ادبیات ارزانی می کند.» نقد ادبی، شمیسا ،ص 23

3- زمانی که نقد با غرض همراه باشدو مایه ی اصلی آن قضاوت راستین و بینش و آگاهی نباشد.

 4- برخی شاعران و نویسندگان  زیرامی دیدند که عده ای ازنقادان مغرضانه و بدون آگاهی و بینش کافی به نقادی می پرداختند و فکر می کردند که منتقدان همان افراد ناتوان در شعر و هنر هستند که خود از عهده ی آفرینندگی برنیامده ا ند وخود شاعر و هنر مند نیستند .                                                                                                                                                 5-  تکلیف   دانش آموزاست .

 6- منتقد باید بادید علمی و دوراز هر نوع نظر شخصی وبا میزان های علمی و منطقی به کار نقد و نقادی بپردازد و نقد خود را از هر نوع شایبه ی غرض دور نگه دارد و اثر را از جنبه ی محتوا و شکل ظاهرآن مورد بررسی قرار دهد و گذشته از توصیف و تحلیل دقیق آن را با آن جه در نزد همه یا بیشتر مردم اصلی و قابل قبول است ، مقایسه کند .

7-نقد ادبی بررسی همه جانبه ی یک اثر ادبی است به همین دلیل منتقد ادبی ، گذشته از نقد معنی و محتوا باید به نقد لفظ و شکل ظاهر بپردازد و نشان دهد که زیبایی های ظاهری یا لفظی که غالبا تا حد زیادی مایه ی ایجاد هیجان و شور انگیزی یک اثر ادبی می شود، چه ارزش و اهمیتی دارد.

8-  آثاری که در ادبیات جهان در نزد اکثر مردم به عنوان آثار اصلی وخالص و قابل قبول شناخته شده اند  به طورمثال درزمینۀ اثر حماسی در ادب فارسی ،شاهنامۀ فردوسی به عنوان یک اثر اصلی وقابل قبول میزان ومحک به حساب می آید.

9- نقد لغوی ، فنی و زیبایی شناسی مربوط به شکل ظاهری اثر و نقد اخلاقی ، اجتماعی وروان شناسی... مربوط به محتوا و درون مایه است.

 10- نقد لغوی ، نقد فنی ونقد اخلاقی از قدیم ترین ایام مورد توجه بوده است .  نقد اجتماعی و  روان شناسی از پدیده های دنیایی جدید است.

 11- بررسی و ارزیابی کاربرد زبان و اصول و قواعد آن در یک اثر ادبی است.

 12- بررسی نحوه ی کاربرد کلمات ، رعایت یا عدم رعایت قواعد دستوری و ارزیابی آن ، عدم استفاده از کلمات کهنه و بررسی مترادفات و رعایت یا عدم ایجاز و اطناب، بررسی کاربرد ادات ودقت درآن واشتقاق کلمات ومعانی آن ها.

 13- قدیم:فردوسی ، منوچهری ، مولوی ، حافظ ،و ...................جدید: نیما ، بهار ، سهراب سپهری و.................

14- بررسی چگونگی کاربرد فنون بلاغت در شعر و نثر و میزان ارزش و اعتبار آن هاست.

15- درادب عربی :« نقدالشعر فی البدیع »و« نقد النثر » اثر قدامة بن حعفر-« معانی الادب » و« صناعتی النظم والنثر »اثر ابو هلال عسگری-« اسرار البلاغه» و« دلائل الاعجاز»اثرعبدالقاهرجرجانی .درادب فارسی :«حدائق السحرفی دقائق الشعر» اثر رشید وطواط « المعجم فی معاییر اشعارالعجم » اثر شمس قیس رازی –« ترجمان البلاغه»اثر محمد بن عمر رادویانی .

16- آلف) کمیّت و ریتم یعنی ایقاع(واحدهای متقرن وتکراری یک وزن ) ب) هماهنگی حروف

خود آزمايي درس 26صص 184-185

1- کالریج انگلیسی و ادگار آلن پو آمریکایی .

2- هنر ، خلق زیبایی است ، تنها هدف یک اثر هنری است از این رو هنر یک پدیده ی مستقل است و به خودی خود ، هدف است.شاعر پارناسین معتقد است که شعرنه باید بخنداندونه بگریاند بلکه بایدفقط زیبا باشدوهدف رادرخودبجوید.

3-شعرتنها عبارت از الهام نیست بلکه بیشتر نوعی حرفه وصنعت است که شاعرباید درآن ابزار کار خود را به درستی به کار بیندازد.

4-او معتقد است که شاعر در سرودن شعر از هیجانات و شخصیت خود می گریزد ، از این رو منتقد باید تنها به مطالعه ی دقیق خود شعر بپردازد و از بررسی حقایق زندگی شاعران صرف نظر کندوبه مطالعه ی دقیق فن شعربپردازد .

5- منظور از هنر محض این است که هدف شاعر یا نویسنده باید این باشد که یک اثر هنری و زییا خلق کند نه از هنر به عنوان وسیله ای برای بیان اندیشه و احساس خود استفاده کند . مثل شعر منوچهری « گویی بطّ سفید جامه به صابون زده است ».

6-   به معنی تصوبر است و ایماژیسم به معنی نهضت تصویر گرایی است . از خصوصیات این مکتب این است که شاعر « به زبان ساده و محاوره ای گرایش دارد » ، « در انتخاب هر موضوعی که توجه او را جلب کرده ، آزاد است » ، « از اوزان تازه و ابداعی بهره می برد » ، « به تصویر سازی و استفاده از تشبیه و استعاره مجاز و کنایه ، گرایش فراوان دارد.توجه به جزئیات امورواجتناب از حشو واطناب ،توجه به امور محسوس وجزئی درشعربه جای توجه به احوال کلی وانتزاعی توصیه می شود.

7-  افلاطون شعر را طرد و انکار می کند زیرا معتقد است که شعر ممکن است باعث فساد اخلاق جوانان شود ، از این رو شاعران به جز شاعران اندرزگو- در مدینه فاضله ی وی جایی ندارند .

8- نویسندگان و فلاسفه ی اروپایی از جمله دیدرو ، دکتر جانسون و تولستوی ، هنر را در صورتی ارزشمند می دانند که در خدمت ارزش های اخلاقی باشد ، عشق و علاقه به تقوی و دینداری را تقویت کند و انسان را از زشتی و نابکاری بیزار کند .

9- نقد اخلاقی در گذشته ی ایران به طور مستقل وجود نداشته و دوره ی خاصی را به خود اختصاص نداده ، اما منتقدان غالباً به ضرورت رعایت اخلاق و دین اشاره کرده اند.                                                                                                                                                                          10- فردوسی ، ناصر خسرو ، نظامی ، سعدی ...

11- بله ،به دلیل وجود زمینه های سیاسی ، اجتماعی و دینی ، شاعران دوره های جدیدتر در ایران به مسائل اخلاقی توجه و گرایش شدیدی نشان داده اند .ازجمله آخوندزاده ،میرزاآقاخان کرمانی ،ادیب الممالک فراهانی  .                                                                                                                                 12- به عهده دانش آموز

13- وی ادبیات را محصول سه عامل « زمان ، محیط اجتماعی و نژاد »می داند .

14- « گئو رگ کایزر » و « برتولت برشت » از آلمان » و « ژان پل سارتر » و « آلبر کامو » از فرانسه .

15- ژان پل سارتر در برابر استبدادو ابتذال حاکم بر جامعه ، برای ادبیات مسئولیت و تعهد اجتماعی قائل است .

16- آری،جریانات اجتماعی درشعرشاعران قدبم ایران،مانندفردوسی،مولوی،سنایی،عطار،ناصر خسرو،حافظ وخیام انعکاس روشنی دارد .                                                                                                                                                        17- از میان شاعران : ادیب الممالک فراهانی ، نسیم شمال ، میرزاده ی عشقی ، ملک الشعرا بهار وعلی اکبر دهخدا. ازمیان نویسندگان : میرزا ملکم خان ، میرزا آقاخان کرمانی ، زین العابدین مراغه ای و عبدالرحیم طالبوف .

18- زیرا در نقد تاریخی معمولاً به یک اثر به عنوان یک پدیده ی ذوقی و هنری کم تر توجه می شود ، ضمن آن که یک شاهکار ادبی غالباً از محیط و اجتماع خود فراتر است و چه بسا محصول جذبه و الهام باشد .

19- نقش چندانی ندارد ، زیرا نقد تاریخی قادر نیست ارزش هنری اثر را درک و تحلیل کندیک اثرادبی فراترازمحیط واجتماع است وهمچنین ممکن است شعرواثری بی نام که ازجهت شورانگیزی ودلربایی جالب باشدهرچند زمان گوینده ونویسنده  ی آن معلوم نباشدباز می تواند موردتوجه قرار گیرد.

20- در نقد تاریخی درست و کامل یک اثر ، باید1- گذشته ی آن اثر ونیز عصری که پدید آورنده ی آن اثر است ، به خوبی شناخته شود 2- آرمان ها و آرزوهایی که در آن روزگار تجلیاتی داشته است ، ادراک شود 3-تأثیر آن اثر در آثار پس از خود مورد بررسی قرار گیرد 4-  علاوه بر اثر مورد نظر ، سایر آثار آن شاعر یا نویسنده نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد .

21- سبب می شود که خواننده شناخت بهتری از آثار شاعران پیدا کند اما این آگاهی  به تنهایی برای درک کامل ارزش های یک اثر ادبی کافی نیست.

22- بله،زیراشاهکارادبی غالباًفراتر ازمحیط واجتماع وزمان ومکان خود است وچه بسامولودجذبه والهام وتحت تأثیرلاشعوربه وجودآیدبنابراین نمی توان صرفاًبحث پیرامون مسائل مربوط به تاریخ وزمان ومکان آن راموردبررسی قراردادبلکه آگاهی ازمحیط اجتماعی واحوال تاریخی خاص آن دوره درفهم شعرمؤثر است.

23- زیرا از نظر منتقدان روان شناسی ، این نوع نقد در حقیقت روان شناسی ِ شاعر و نویسنده است و تنها به کمک این نوع نقد است که عواطف و احساسات و اندیشه های هنرمند و گرایش های روانی حاکم بر عصر هنرمند شناخته می شود وازاین راه تأثیری راکه محیط وجامعه وسنت ها ومواریث درتکوین این جریان هادارندمطالعه می کند.

24- شناسایی احوال باطنی شاعر و نویسنده ، سنجش قدرت و استعداد هنری و ذوق و قریحه و عواطف و تخیلات هنرمند و مطالعه نحوه و میزان تأثیر جریانات محیطی در پیدایش اثر .                                                                                                                                                              25- خیر ، این توجه و جست و جو به ویژه در درام و قصه از قدیم ترین ایام وجود داشته است .

خود آزمايي درس 27 : ص 190

1- آشنایی با شمس

2- صلاح الدین زرکوب و حسام الدین چلبی

3- وصول به حقیقت هدف نهایی انسان است وتنها وسیله رسیدن به آن کنار گذاشتن جسم و فدا کردن خود است .

4- مثنوی جلوگاه انسان و طبیعت است و طبیعت جلو گاه خدا است در سر اسر هستی جز خدا هیچ نیست و انسان با طبیعت در می آمیزد تا به وصول حقیقت از طریق عشق برسد .

5- عراقی چون در آن اشاره به آیات و حدیث شده و لغات عربی زیاد است .

 

خود آزمايي درس 28: ص 195

1- سادگی لغات –کوتاهی جملات – بکار گرفتن شعر – استفاده از تمثیل

2-الف)کمی لغات عربی :معصیت،مسکت ، محال

ب) وجود لغات قدیمی و مهجور: درزی:خیاط ، دوتا :خم ،تماخره :مسخرگی ،عکازه : عصا

پ) تفاوت تلفظ: شنودم : شنیدم

 

ادبیات دبیرستان...
ما را در سایت ادبیات دبیرستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9rahem13708 بازدید : 262 تاريخ : شنبه 11 آذر 1396 ساعت: 17:01